Bonava_logo-200x100_white

Bonava vill förnya byggbranschen i samarbete med Congrid

Kundberättelse - Bonava Finland

Tom Helenius och Olli Niemelä önskar att förutom de stora byggbolagen även mindre företag och underentreprenörer skulle ta Congrid-applikationen i bruk. På detta sätt delas informationen mer öppet mellan olika parter och byggbranschen förnyas på längre sikt.

Bonava som bygger bostäder och utvecklar bostadsområden på den Nordiska marknaden har använt Congrid på sina byggarbetsplatser nu i två år. Med applikationen har Bonava kommit bort från världen med penna och papper och tagit steget till den digitala världen för bl.a. säkerhetsrapporter, kvalitetskontroll och byggdagböcker.

– Tidigare gjordes alla anmärkningar på papper. Då det regnade var det ganska knepigt faktiskt. Nuförtiden hanteras allt det elektroniskt och det är betydligt enklare, berättar Tom Helenius som arbetar som projektchef på Bonava.

Då hela byggbranschen nu digitaliseras, har Congrid varit en pionjär enligt Olli Niemelä, projektutvecklingsingenjör på Bonava.

– Congrid vill föra branschen framåt och göra projekten mer transparenta för alla parter. Det är något väldigt bra, tillägger Niemelä.

– Samtidigt blir allting mer organiserat, då alla projekt och arbetsplatser har samma inspektionsmallar, fortsätter Helenius.

Vardagen för arbetsledare förändras

Efter att ha börjat använda Congrids app har arbetsledare haft mer tid att själv vara närvarande på bygget.

– Förändringen i vardagen syns mest i det att med hjälp av Congrid kan vi arbetsledare göra mer av det arbetet som vi är menade att göra. På Bonava är arbetsledningens huvuduppgift att leda arbetet och nu kan vi vara mer tillgängliga och göra anmärkningar på byggarbetsplatserna, berättar Helenius.

Arbetsledarnas vardag förenklas då informationen överförs i realtid och finns säkert lagrat.

– Informationen överförs i realtid till alla parter och finns omedelbart tillgängligt för alla. Det är enkelt och lätt. Alla har sin mobil med sig på bygget så de senaste planritningarna och inspektionsdokumenten finns alltid med. Det är svårare nu att glömma dokumenten på platskontoret. Alla formulär och rapporter blir samtidigt automatiskt dokumenterade och arkiverade, tillägger Helenius.

Föddes från användarnas behov

Congrid är enligt Helenius och Niemelä speciellt funktionell för att den har skapats av användarbehov och har utvecklats av personer som själva arbetat inom byggbranschen med dessa uppgifter. Congrid har enligt duon en bra bild av åt vilket håll byggbranschen i Norden borde utvecklas.

– Jag har inte stött på andra som kan erbjuda en motsvarande applikation eller tjänst. Då Congrid tas i bruk är den redan färdig och fullständigt funktionell för användaren, betonar Helenius.

– Användningen av programmet är intuitivt och enkelt. Felaktiga knapptryck görs minimalt och applikationen vägleder användaren. Alla som använt programmet har märkt nyttan med det, alla från de unga killarna till den äldre generationens mästare, fortsätter Niemelä som fungerar som huvudanvändare för Congrid på Bonava.

Viljan att förnya branschen

Congrids och Bonavas gemensamma vilja är att förnya och utveckla hela byggbranschen.

– Vårt mål är att det görs en djupare kvalitetskontroll och mer säkerhetsanmärkningar för byggnader. Då minskar även mängden fel och vi kan överlåta felfria byggnader till slutanvändarna. Congrid har en väldigt stor roll i att detta kan lyckas, tackar Helenius.

– Jag rekommenderar Congrid till alla som arbetar inom byggbranschen. I framtiden är vårt gemensamma mål att få även alla underentreprenörer med så informationen även kommer mot vårt håll. Vi vill förnya byggbranschen och vi jobbar långsiktigt för att effektivisera verksamheten, avslutar Helenius.